Historia

Sodan päättymisen jälkeen 2.11.1945 kolmisenkymmentä aktiivista liikenaista kokoontui Lahden teatteriravintolaan, jossa pidettiin Lahden Liikenaiset -yhdistyksen perustava kokous, puheenjohtajanaan rouva Anna Mäkelä ja sihteerinä neiti Helka Rajanen. Toiminta oli alusta alkaen aktiivista. Uusia jäseniä liittyi runsaasti ja yhdistyksen toiminta lähti ripeästi alkuun ja siihen osallistuttiin ahkerasti.

Yhdistyksen toiminta oli Lahden kaupunkielämässä näkyvää, järjestihän se monenlaisia tempauksia ja tapahtumia joihin kaupunkilaiset saivat ottaa osaa.

Ajan lehtileikkeissä yhdistyksen toimintaa on kuvattu pirteäksi, reippaaksi ja aloiterikkaaksi. Heti ensimmäisen toimintavuoden jälkeen jäsenluku ylitti jo sadan. Erityisesti sodan jälkeen yhteishenki oli vahva; hyväntekeväisyys ja vähäosaisten auttaminen sekä hengellisyys olivat voimakkaasti mukana toiminnassa.

Lahden Liikenaisten kantava jäsen ekonomi Anna Mäkelä oli myös perustamassa Yrittäjänaisten keskusliittoa vuonna 1947 ja toimi sen ensimmäisenä puheenjohtajana vuosina 1947 – 1950 .

Ensimmäisistä vuosikymmenistä lähtien on kokoonnuttu kesäkuukausia lukuun ottamatta kuukausikokouksiin, jotka ovat olleet varsinaisen toiminnan runko.

Jäsenten virkistykseksi ja yhdistyksen kassavarojen kartuttamiseksi on järjestetty erilaisia juhlatilaisuuksia, illallistanssiaisia, kahvikonsertteja, mannekiiniesityksiä, näyteikkunakilpailuja, myyjäisiä, arpajaisia, ym..

Alkuvuosien merkittävä ja tuottoisa tapahtuma oli osallistua ”Mitä Lahti tuottaa” messutapahtumaan .

Oman yhdistyskodin kaipuu oli herännyt jo yhdistyksen alkuvuosina. Vuodesta 1948 alettiin kerätä rahastoa omaa huoneistoa varten. Syksyllä 1959 ostettiin huoneisto Vapaudenkatu 3:sta. Syksyllä 1972 SOK-Valtakulma osti koko kiinteistön, ja alkoi uuden huoneiston etsiminen. Nykyinen huoneisto löytyi Kirkkokatu 11:sta.

Lahjoitukset ja hyväntekeväisyys on ollut osa toimintaa alkuvuosista lähtien.

Vuonna 1977 yhdistyksen nimi muutettiin Lahden Yrittäjänaiset ry:ksi, joka paremmin kuvasi toimintaa.

Vuonna 2004 yhdistyksen nimi muutettiin Lahden Seudun Yrittäjänaiset ry:ksi, joka kertoo toiminta-alueen laajenemisesta ympäristökuntiin ja -kaupunkeihin.

Vuonna 2004 otettiin käyttöön tapa huomioida ansioitunutta yrittäjänaista valitsemalla vuosittain Vuoden Yrittäjänainen.

Vuoden Yrittäjänaiset:

2004 Eila Ahonen